Pred pár dňami som si prečítal článok: "Focení s modelkou (kolik, co, a jak stojí)" od pána Marcusa Wanga o TFP. To čo popisoval, myslím, že odzrkadľovalo skúsenosti mnohých fotografov, pre ktorých je fotografovanie hlavne koníček. Nemyslím tým, že sú menej schopní ako tí, čo z fotenia žijú, ale ak si niekto fotením zarába, na TFP proste nemá toľko času. Nesúhlasím však s niektorými názormi, ktoré sú v tom článku a preto som pána Wanga požiadal, aby som mohol reagovať svojím článkom na ten jeho. Týmto mu za súhlas ďakujem.
Tento článok je určený tým, ktorí majú podobné skúsenosti, aké opísal pán Wang, možno dokážem priniesť iný pohľad na niektoré veci.
V prvom rade by som chcel zmeniť samotnú myšlienku TFP, alebo to ako sa na to pozerám ja. Táto skratka sa interpretuje všelijako a ak ju použijem ako pán Wang, teda Time For Photo, v mojich očiach stráca tento druh spolupráce na kvalite a niet sa preto čomu diviť, že to aj modelky pokladajú za niečo bezcenné. Zároveň fotograf má dojem, že modelka obetovala len svoj čas a cíti sa byť dotknutý prípadnou nespokojnosťou modelky. Ja osobne preferujem staršiu verziu názvu, keď sa tým rozlišovalo, že ide o fotografovanie, kde na konci modelka dostane vytlačené fotografie a zároveň to vyjadrovalo, že za tie fotografie modelka pracovala a nie len obetovala nejaký čas. Čiže preferujem výklad TFP ako Trade For Print. Používala sa aj skratka TFCD, kde bolo jasné, že fotografie budú len v digitálnej podobe na CD, teda Trade For CD, čo bolo niečo menej atraktívne. Každý fotograf iste uzná, že fotografia na monitore nikdy nebude to isté, ako keď slečna dostane fotografie veľkosti A4, A5. Vytlačiť 10 - 20 fotografií nie je žiadna položka, ale modelka má v rukách hmotnú odmenu. Je to úplne iný pocit. Takže môj prvý postreh je o tom, že ak nedevalvujem TFP zlou interpretáciou a prácu modelky beriem aspoň tak vážne ako svoju, jedná sa o hodnotovo úplne inú spoluprácu, ktorá obom stranám prináša úžitok.
Druhý chybný moment vidím v tom, že TFP je považované za nástroj "amatérov", ale súčasne ani fotograf, ani modelka si nepripúšťajú, že by ozaj mohli byť v tej kategórii a majú sa ešte čo učiť. Komunikácia totiž viazne väčšinou práve na tejto úrovni. (K tomu sa ešte pridávajú prípady, keď si niektorí mýlia tento spôsob fotografovania so sexuálnou zoznamkou.)
Pre začínajúcu modelku je iste lepšie ísť do TFP s dobrým fotografom, pretože by na konci mohla mať pekné fotky a naopak, začínajúcemu fotografovi vie veľmi pomôcť skúsená modelka, ktorá dokáže pózovať sama, na tvári bude mať emócie, aké sa budú požadovať a nebude robiť chyby banalitami ako napríklad roztiahnuté prsty na ruke, tam kde majú byť spolu, alebo naopak. Proste skúsená modelka vie o pózovaní všetko to, čo sa ten fotograf ešte len učí. V tomto bode súhlasím s pánom Wangom, že tieto kombinácie v TFP až tak nefungujú, sú ďaleko zriedkavejšie a ak chcem ako modelka mať pekné fotky do portfólia, tak si ich zaplatím a neriešim ich v TFP a platí to aj naopak. Tým nechcem povedať, že dobrá modelka a dobrý fotograf nepracujú za TFP, ale väčšinou si za tie roky, kým sa niekam prepracovali vytvorili svoje kontakty a spolupracujú so "svojim okruhom" ľudí a nových oslovujú menej.
Z toho plynie, že najviac problémov má človek s TFP, ak fotí len občas, alebo je ešte len na začiatku svojej kariéry a je jedno, či sa jedná o modelku, alebo fotografa. Stačí, ak si toto pripustíme, vysvetlíme to takto aj druhej strane a bude to fungovať. Nie je treba nič predstierať, ak som začiatočník, dám to vedieť a hľadám niekoho, kto to so mnou skúsi. Je na to mnoho spôsobov, rôzne web stránky s modelkami, alebo skupiny na sociálnych sieťach. Niekto sa vždy nájde. Nezačínal by som však hneď aktom, ako je najčastejšia požiadavka fotografov, bez akéhokoľvek portfólia to bude ozaj ťažké. Dievčatá majú radi módu, alebo pouličné fotenie, je to dobrý začiatok a na to sa vždy nájde záujemkyňa, ktorá si uvedomuje, že nestačí byť pekná, ak chce robiť modelku. V žiadnom prípade ale nemajte pocit, že Vám niekto robí láskavosť, či už ste na jednej, alebo druhej strane. Obaja si spravia svoje a výsledok môže byť vždy len taký, aké sú oba vstupy. Preto je toto fáza učenia pre obe strany a nie najlepšie fotografie života. Pokojne to môže skončiť aj tým, že dnes to nedopadlo, hoďme to do koša a skúsme to znova, keď sa obaja lepšie pripravíme. Toto fotenie nám dalo ale práve tie momenty, ktorých sa budeme chcieť najbližšie vyvarovať. Aj o tomto je TFP a chápu to obe strany, ak sa to správne odkomunikuje.
Pán Wang spomenul v článku, že modelky často ani neprídu, alebo vyzerajú inak ako na referenčných fotografiách, prípadne nevedia pózovať a pýtajú sa fotografa, čo majú robiť. Chyba sa stala tam, že sa sľúbi čokoľvek, len aby prišlo nejaké dievča z tretieho mesta a ona zas čaká, že dostane dobrý výsledok, keď toľko minula za dopravu, ba čo viac, je ochotná zhodiť šaty, hoc to je zatiaľ všetko čo dokáže. Naviac ju silou mocou chceme odfotiť. Načo? Toto je ozaj zle. Keď nezodpovedá modelka tomu čo ponúkala, nie je to fér z jej strany a pokojne jej slušne poďakujem a pošlem domov, lebo mi nevyhovuje. Alebo zoberiem deň ako tréning, načo ju upozorním a zároveň dám najavo, že nie je isté, že niečo vôbec spracujem. Môžeme si ale vyskúšať aspoň rôzne setupy a ona môže nacvičovať pózovanie. Aj preto je v rámci TFP dobré pracovať s ľuďmi z okolia. Má to samozrejme aj iné dôvody. Nikto nesmúti nad zbytočnými nákladmi. Časom sa spoločne dokážeme vypracovať a nemusím vždy hľadať nových ľudí. A ak s niekým spolupracujete už dlhodobo a obaja už máte aj schopnosti, bude to ako s dobrým vínom. Budete na svoje hlavné projekty využívať vyskúšaný a zabehnutý okruh ľudí.
Ako uvádza aj pán Wang, najošemetnejšie pre mnohých fotografov je fotenie aktov na TFP. Ale ruku na srdce, mnohým nejde ani tak o fotenie, ako o to, vyzliecť čo najviac dievčat a žien. To je na človeku cítiť na diaľku a žiadna žena nemá chuť pózovať uslintanému chlapovi. Ak odhliadnem od tejto skupiny, ani s týmto nie je problém. Veď akty fotíme klientkam, to znamená, že platia za to, aby sme im spravili pekné fotky. Mnoho žien a dievčat s tým nieže nemá problém, ale naopak, fotia radi. Nebude to ale fungovať, ak sa o tom budeme hanbiť dotyčnej aj napísať a budeme to v texte všelijako baliť. Osobne používam tri spôsoby, ak hľadám ženy na fotenie vlastných projektov.
Napíšem na sociálne siete, že sa chystám na fotenie tohto a tohto projektu a potrebujem trebárs 7 žien. Dostať ženu pred fotoaparát sólo je jednoduchšie, ako ak ich je 7 a ani sa nepoznajú. Ale neuviedol som to číslo náhodou, potreboval som toľko žien k jednému projektu, zverejnil som to na svojom profile na Facebooku a do druhého dňa som mal plné. Zaujal ich projekt.
Druhý spôsob je priame oslovenie modelky v rôznych databázach. Samozrejme rovno napíšem, že chcem fotiť akt, aby sa mohla pozrieť na naše stránky, či jej to za to stojí. Nebudem ju lákať na boudoir a potom sa ju snažiť vyzliekať. Vždy sa dá dohodnúť, len treba ponúknuť konkrétnu predstavu. Neistota je najhoršia vec, ktorú ľudia v živote zažívajú, nemajú ju radi a cítia ju z vás na diaľku. Preto ju netreba vnášať ani do fotenia. Žiadne vety typu, "veď uvidíme", "potom sa dohodneme" neodporúčam. Buďte slušne sebavedomí a komunikujte narovinu.
A posledný spôsob je ten, že som si vytvoril na webovej stránke vlastnú databázu modeliek, pre naše účely, tam sa registrujú tie, ktoré majú záujem s nami spolupracovať. Takže osloviť ich nie je najmenší problém, veď záujem prejavili oni.
Teraz troška odbočím. Ako som už spomenul, fotíme akty na zákazku, čo znamená, že často fotíme so ženami, ktoré nieže nikdy nestáli pred cudzím mužom nahé, ale vôbec nikdy ani oblečené nepózovali. Píšem to preto, lebo pán Wang uviedol, že nie je vecou fotografa, ako má modelka pózovať. Ja si to nemyslím. Keby som nevedel, aké sú pravidlá pri pózovaní, keby som sám nedokázal pózu spraviť, ťažko by som do nej dostal klientku, ktorá dokonca nemusí mať ani danosti niektorú pózu napodobniť. Práve pri aktoch, kde na tele šaty nezakryjú žiadnu chybu musím vedieť "modelku" viesť, vysvetliť jej, ak sa jej niektorá ňou vybraná póza nehodí a navrhnúť jej takú, ktorá bude vyhovovať jej schopnostiam a proporciám. Ak mám toto zvládnuté, dokážem poradiť aj začínajúcej modelke. Ani oni nepadajú učené z neba a niekto im musí začať radiť. Veď preto fotí TFP s hobby fotografom, lebo sa tiež len učí. Ak obe strany pochopia túto myšlienku a pomôžu si navzájom, budú aj výsledky dobré a ďalšia modelka dostane dobré referencie. Ak sa ale obaja budeme tváriť ako majstri sveta a od druhého čakať zázrak, fotenie nedopadne.
Nejako som sa rozbehol a ešte by som toho mohol písať, ale už ani toto asi nik neprečíta, tak v závere ešte tri praktické rady.
Hlavne pri fotení aktov je dobré, ak uvediete, že tam bude ďalšia žena. Vizážistka, asistentka, alebo si modelka privedie kamarátku. Ja takto spolupracujem so svojou polovičkou, alebo s našou vizážistkou, načo vopred upozorním. Ženy sa cítia omnoho bezpečnejšie. Výnimočne sa stáva, že povedia, že pri fotení by boli radšej len s fotografom, ale to už je ich voľba.
Druhá rada, ak sa dohodnem na fotení a chcem fotiť glamour aj akt, nerobím to postupom, ako opisuje pán Wang, to je postupným vyzliekaním. Má to viac nevýhod. Predlžujete napätie ženy, ktorá je trošku v rozpakoch, že sa má vyzliecť. Samotné fotenie nie je komfortné a atmosféra hustá. Stačí si uvedomiť, že nahá žena prestane nahotu vnímať najneskôr pri vysvetľovaní druhej pózy a po štvrtej pobehuje po štúdiu bez akýchkoľvek zábran. Nahota a že ju zvládli im totiž bežne zdvihne sebavedomie. Z môjho hľadiska ale hlavná nevýhoda postupného vyzliekania je v tom, že modelka ostane otlačená spodným prádlom a teraz čo? Photoshop? Takže postup je úplne opačný. Ak sa fotí akt a či je modelka napätá, lebo to ešte nerobila, alebo je to skúsená baba, po pozdrave jej poviem, aby sa vyzliekla a hodila na seba župan, alebo voľné dlhšie tričko a takto ostala aspoň 20-30 minút. Za ten čas preberieme čo sa bude diať, v akom poradí, alebo ju zároveň líči vizážistka. V každom prípade už si odložila a postupne sa uvoľňuje. Keď je nalíčená, alebo sme prebrali tému, postaví sa ešte v župane pred svetlá a spravíme pár kontrolných záberov. Bez toho, aby som niečo riešil, jej následne jednoducho poviem, aby zhodila župan, prípadne jej ho vezme asistentka a už sa fotí. Aj neskúsená žena prekoná ostych takmer okamžite, lebo ju dostanem do časovej tiesne a nemá čas rozmýšľať nad tým, že teraz to príde, proste už sa fotí...
Posledná rada, ale asi najdôležitejšia a ňou som možno mal začať. Ešte než modelka príde na fotenie, pošlite jej zmluvu na TFP. V nej je všetko uvedené a nikoho nič neprekvapí. Obe strany vedia, čo sa od nich čaká a čo dostanú. Takto je to fér. Ak ju modelka prijme, máte pokoj a to doslova. Táto zmluva totiž zabezpečuje to, že jej fotky môžete použiť. Bez jej písomného súhlasu je to riziko a nemalo by sa to vôbec diať. Netreba sa toho báť, práve naopak, je to nutnosť a vy budete pôsobiť profesionálnejšie ako 90% fotografov, ktorí ani netušia, že by to mali robiť.
Po tom všetkom som dúfam aspoň niekoho presvedčil, že TFP funguje, len treba aj tomuto spôsobu spolupráce dať patričnú vážnosť. Pre zaujímavosť pridávam ukážky z niektorých TFP fotení, ktoré sme realizovali ako vlastné projekty, alebo projekty nášho tímu. Ak má niekto z Vás záujem niekedy s nami na našich projektoch spolupracovať, zaregistrujte sa u nás ako modelka.
Želám veľa vydarených záberov z vašich TFP.
Peter